MiljöBils Snurret

För att lite fortsätta på temat om miljö och kritisk granskning av vedertagna ”sanningar” och hur det går till i praktiken. Jag har länge tänkt skriva om det totala virrvarr som råder om definitionen av en ”miljöbil”.


Men jag hittade en bra sammanfattning av det godtycke som råder i myndighets Sverige angående vad som är en miljöbil eller inte skriven av Anders Eklund i Ljusnan. Så nedan kommer hans ledare från den 27 september i år. Jag håller helt med Anders Eklund att det råder rena miljöbils snurret i Sverige. 

Och lägg märke till att ledaren INTE tar upp ALLA LOKALA varianter som finns på varje länsstyrelse, kommun etc. Godtycket är med andra ord monumentalt! 

Detta är miljö och myndighets Sverige i ett Nötskal och på detta slängs det miljarder i olika skatterabatter, parkeringsförmåner etc.. Rabatter/förmåner som är väldigt inkonsekventa och orättvisa hur de ”drabbar” och inte ”drabbar” folk. Och det värsta av allt – de gör inte mycket nytta för miljön heller. 

(Mina markeringar) 

______________________________________________________________________

Rena snurren om miljöbilarna

Av Anders Eklund Ledare i Ljusnan 27/9.07 

Intresset för miljöbilar är rekordhögt. Försäljningen har ökat explosionsartat med 66 procent på ett år.

Men det finns inte etanol så det räcker. Varken i Sverige eller ute i världen. I USA slukar bilarna redan i sig en femtedel av landets enorma majsskörd. 

Allt större arealer jordbruksmark tas i anspråk i jakten på biobränsle. Matpriserna stiger, vilket på sikt är ett hot mot utvecklingsländernas männi-skor. Förhoppningsvis är etanoldriften bara en kort parentes på väg mot miljömässigt ännu bättre lösningar. 

Dessutom råder det rena snurren om vad som egentligen är en miljöbil.  

Det är faktiskt så att en bensinslukande bil som en ny Saab 9-5 Biopower som drar 0,9 liter bensin per mil klassas som miljöbil bara för att den kan tankas med etanol. Miljögränsen för en etanolbil går nämligen vid 0,92 liter per mil. 

Men det finns inga som helst krav på eller garantier för att ägaren kör på något annat än helt vanlig bensin.Ska man däremot få en bensinbil miljöbilsklassad måste den ner till 0,5 liter per mil. 

En bil med automatlåda som drar 1,3 liter per mil får 10.000 kronor i miljöbilsrabatt om det är en etanolvariant, eftersom bilen med automatlåda får dra hur mycket som helst bara det finns en manuell modell som klarar gränsen för miljöbil.

Små diesel- och bensinbilar med kodioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram per kilometer får den statliga miljöbilspremien på 10 000 kronor, med de slipper inte trängselskatten i Stockholm. Däremot slipper alla etanolbilar trängselskatten, liksom stora suvar i hybridvariant! 

Bränslesnåla dieselvarianter har ökat mest i försäljningen, men efter årsskiftet försvinner fordonsskatterabatten på 6.000 kronor för dieselbilar med partikelfilter. I stället höjs dieselpriset och skatten sänks med ynkliga 284 kronor per bil och år. Inte ens en halv tank bränsle! Någon som hänger med? 

Det måste vara något grundläggande fel i det logiska tänkandet hos Myndighets-Sverige när små bilar som släpper ut lite koldioxid inte slipper trängselskatt, medan stora törstiga suvar med hybriddrift slipper skatten. 

Det måste vara något fel när bensinslukande bilar får miljöbilspremie bara för att de kan, märk väl bara för att de kan, köras på etanol. 

Det måste vara något fel när regelsystemet kring miljöbilar i det närmaste kan liknas vid en svårgenomtränglig djungel. Det skapar en påtaglig förvirring hos den stora kundkrets som vill köra bil så miljövänligt som möjligt. 

Nog verkar det vettigare att köra en snål diesel med partikelfilter som klarar 0,5 liter per mil, än att köra en motsvarande etanolbil som drar minst det dubbla med etanol, som i sin tur krävt massor med energi för att framställas. 

Om det inte snarast kommer enkla och tydliga regler kring bilarnas miljövärden kommer folk att tröttna och försäljningen av miljöalternativ kommer att stanna upp. 

Visserligen har utvecklingen kring alternativen gått fort under de senaste åren, men det är inget försvar för myndigheternas långsamma agerande och inkonsekventa regelsystem. 

Det finns goda skäl att anta att utvecklingen kommer att gå ännu fortare, vilket också kommer att ställa ännu högre krav på dem som formar regler och beskattningar som i sin tur fungerar som piska och morot, både för bilindustrin och konsumenterna. 

Men trots att det råder rena snurren kring begreppet miljöbilar, är det ändå glädjande att miljömedvetenheten blivit ett konkurrensmedel bland bilfabrikanterna. 

 

Annonser

Etiketter:

Ett svar to “MiljöBils Snurret”

  1. Climate Gate – All the manipulations and lies revealed 298 « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] MiljöBils Snurret […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: