Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland under STASI eller Sovjet under KGB!

Det enda som fattas nu är muren, inrikespassen och kvarters kommittéerna som håller koll på alla!

(Debatten i riksdagen är den 17 juni och själva omröstningen sker den 18 juni)

En av de största skandalerna i denna sorglustiga soppa är hur massmedia TOTALT TIGER i frågan (med några mycket få undantag). Om lagen går igenom så blir ju meddelarskyddet och -friheten ett skämt! FRA kommer att exakt veta vem som har kontaktat vilken tidning och varför.

Och dessa korkade politiker – på samma sätt så kommer ju FRA att veta exakt ALLT om ALL kommunikation till och från våra politiker. Och någon som tror att detta inte kommer att användas?

Och massmedia bryr sig inte! Snacka om TOTAL abdikation från sitt samhällsansvar. Vad skall vi med ett massmedia som inte fullföljer sina uppgifter och INTE ENS FÖRSVARAR SINA EGNA INTRESSEN. De förmodas ju vara 3: e statsmakten.

Däremot bloggsfären kokar av uppror och idignation och FRA lagen är den hetaste frågan i stort sett överallt. Problemet är ju bara att vi inte, tyvärr, har någon genomslagskraft gentemot politiker och massmedia.

 

Läs och begrunda följande av en person som för första gången får se hur det går till i verkligheten i riksdagen. Och det som sker nu är inget undantag, såhär har det varit under en längre tid (jag har följt riksdagens interna liv under en lång tid). Förut fanns det åtminstone vissa personer med civilkurage som tyckte att principer var viktigare än maktpolitiken. Och därför röstade mot ”paripiskan=gruppledarens instruktioner”.

Och det parti som har regeringsmakten har alltid varit brutal i sin partidisciplin. Sossarna körde med järn hårda nypor när det behövdes. Eller studera hur försvarsfrågan hanteras av de ”nya” moderaterna – Det är knäpptyst bland riksdagsledamöterna trotts att många i förtvivlan ser på vad som sker.

”Helena du Rées | 2008-06-03 19:02:00

Jag var med när centerpartiets riksdagsgrupp mobbade Fredrick Federley. Har aldrig bevittnat vuxenmobbing tidigare och mådde dåligt länge efter detta. Visst har man hört talas om partipiska, men jag hade aldrig kunnat drömma om hur denna fungerar i praktiken och att ?våra folkvalda? beter sig på detta sätt mot varandra. Jag vet inte om det är lika lågt i tak i andra riksdagsgrupper, men mitt korta gästspel som sakkunnig i riksdagen gjorde mig rejält desillusionerad när gäller den demokratiska processen i Sveriges riksdag. Jag föreslog faktiskt också att man kunde ersätta riksdagens 349 knappar med en knapp, men olika stora, för varje parti. På vilket sätt gagnar det demokratin med en samling karriärpolitiker som agerar röstboskap åt regeringen? Fredrick var också min favorit, men tyvärr är ryggradsdjuren utrotningshotade i politiken. Nästa val röstar jag inte på C (om inte ett mirakel sker förstås och Fredricks linje tar över inom partiet).”

http://dagensps.se/article_comments.aspx?articleID=41019&categID=236

Det är alltså dessa fega, ryggradslösa personer som sitter i riksdagen och som skall ”representera” folket och bestämma över oss. Ta t.ex. Birgitta Ohlsson FP som är motståndare till lagen. Men kommer hon att rösta emot den? Icke sa Nicke – Hon kvittar ut sig från riksdagen den dagen så HON SLIPPER RÖSTA I FRÅGAN och på sätt slipper sabotera sin framtida karriär!

Eller Fredrick Federley C ( förre ordföranden för CUF) som också är motståndare till lagen

”Han våndas dock ännu om hur han ska rösta. Till SvD säger han att argumentet för att han ska trycka på ja-knappen är rent karriärmässigt:

-Det är att ingen i regeringen ska bli arg på mig. Att ingen i de andra borgerliga partierna ska bli arg på mig.”

Visst är det skönt med sådana rakryggade representanter!

Koppla till detta att partierna har gjort sig helt oberoende av medlemmar genom det gigantiska partistödet på kommunal, landsting och riksnivå. Plus hela bidragsfloran till alla organisationer och förbund etc.

I själva verket så kan partierna leva MYCKET GOTT UTAN ENDA MEDLEM så länge de blir valda till riksdagen, landstingen och kommunerna.

Detta är det sorgliga tillståndet i konungariket Sverige anno 2008.

Här kommer en utmärkt parodi på ”Döda Poeters Sällskap” av Mattias Svensson och Fredrik Westerlund (http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2949445 och http://dyslesbisk.blogspot.com/2008/06/dda-politiska-karrirers-sllskap.html)

                  Döda politiska karriärers sällskap

 Läs även andra bloggares åsikter om <a href=”http://bloggar.se/om/fri-+och+r%E4ttigheter” rel=”tag”>fri- och rättigheter</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/yttrandefrihet” rel=”tag”>yttrandefrihet</a>,<a href=”http://bloggar.se/om/fra” rel=”tag”>fra</a>

 

Etiketter: ,

6 svar to “Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland under STASI eller Sovjet under KGB!”

  1. Anonym Says:

    Birgitta Ohlsson på FP-Östermalms hemsida
    http://fpostermalm.se/

    FRA.

    1) Det föreligger ett missförstånd bland bloggar och media angående min närvaro vid FRA-voteringen. Jag är inte i Zimbabwe, utkvittad eller bortrest under själva FRA-voteringen. Däremot är jag borta under tisdagen då själva debatten sker (vet ej exakt tid för denna), då vi också har en annan votering.

    2) FRA-voteringen är dock på onsdag morgon 09.00. Då är jag där.

    3) Jag tar mitt beslut på hur jag ska rösta under helgen. Det som påverkar mitt beslut är först och främst min liberala ideologi, men också tankar från människor som betyder något för mig, mitt partidistrikt, stöttande personvalskampanjare från valkampanjerna 2002/2006, åsikter från individer som stöttat mig under mina år i LUF/LS/fp och förstås i o m att jag är en varm vän av det fria personvalet, de som kryssat mig. Vad vänsterpartister, piratpartianhängare eller Timbro tycker påverkar mindre:-)

    Oavsett vilket beslut jag tar kommer det att få konsekvenser för min politiska framtid. Detta hoppas jag att alla förstår. Jag debatterar inte mina ståndpunkter här på nubbs pga resa och hinner dessvärre ej heller svara de över 600 mail jag fått de närmaste dagarna. Får bli en sommarlovsuppgift.

    Birgitta

  2. sophiaalbertina Says:

    OK, så hon kvittar ut sig från riksdagen under själva debatten men kommer att delta i omröstningen. Alltid något. Då återstår bara att se hur hon röstar.

    Eller om hon står för vad hon skriver på sin blogg:

    ” Ett principfast parti som har mod att stå upp för liberala frihetsvärderingar även när det blåser. Ett stridslystet parti som vågar sparka mot både höger och vänster. Ett passionerat parti som tar strid för de människor som har det allra sämst. Jag står för dessa ideal.”

  3. Välkommen till Stasi och KGB land! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] även mina inlägg: Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland u… och Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst […]

  4. Välkommen till Stasi och KGB land - 3! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] mina inlägg: Välkommen till Stasi och KGB land – 2!,  Välkommen till Stasi och KGB land!, Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland u… och Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst […]

  5. Välkommen till Stasi och KGB land - 7! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] KGB land – 3!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 2!,  Välkommen till Stasi och KGB land!, Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland u… och Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst […]

  6. Hur våra politiska partier har sålt ut ALLT vad fri- och rättigheter heter! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] även mina tidigare inlägg om FRA: Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland u…, Välkommen till Stasi och KGB land! till Warning! In Case of Terrorist attack: Keep Your Wits! Do […]

Kommentera

