Välkommen till Stasi och KGB land – 15!

Som ytterligare ett exempel på det aktiva motstånd som finns inom de etablerade partierna kommer här Per Hagwall, ordförande Moderaterna i Bromma, arga och upprörda inlägg över hur partiledningen och regeringen har agerat.

Se även mitt inlägg Välkommen till Stasi och KGB land – 3!. Som handlar om moderaten Fabian Norlin som med omedelbar verkan lämnar ALLA partiuppdrag och partiet som en konsekvens av FRA lagen.

Och han nöjde sig inte bara med detta utan bidrar aktivt i kampen mot lagen genom att starta http://frapedia.se/. En utmärkt platts att lära sig hur man skyddar sig mot denna totala avlysning av alla medborgare i detta land.

Se även mina inlägg: Välkommen till Stasi och KGB land – 14!Välkommen till Stasi och KGB land – 13!Välkommen till Stasi och KGB land – 12!CIA och Bruce Schneier – Varför FRA lagen INTE KOMMER ATT FUNGERA!Välkommen till Stasi och KGB land – 10!Välkommen till Stasi och KGB land – 9!Välkommen till Stasi och KGB land – 8!Välkommen till Stasi och KGB land – 7!Välkommen till Stasi och KGB land – 6!Välkommen till Stasi och KGB land – 5!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 4!Välkommen till Stasi och KGB land – 3!Välkommen till Stasi och KGB land – 2!Välkommen till Stasi och KGB land!, Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland under STASI eller Sovjet under KGB! och Om riksdagen röstar ja till FRA lagen den 17 juni så hamnar vi på samma nivå som Öst Tyskland under STASI eller Sovjet under KGB – 2!

Inlägget finns här:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1443345.svd

”För första gången skäms jag för mitt parti”

Publicerad: 8 juli 2008,

Jag gick med i Moderata Ungdomsförbundet 1982, en viktig orsak var partiets inställning till den lilla människans rättigheter, för rättssäkerhet och integritet. Jag har försvarat partiet när vi tagit obekväma beslut i andra frågor och jag har alltid känt att det är mitt parti, ända till för två veckor sedan.

Jag har under dessa 26 år aldrig skämts för mitt parti, eftersom jag hela tiden känt att vår grundinställning funnits kvar, för den lilla människan, mot de stora systemen.

Dagen då riksdagsdebatten om FRA-lagen hölls hade vi sammanträde i Bromma stadsdelsnämnd. Och de moderater och allianskollegor jag talade med var lika upprörda som jag; över själva lagen, hur den drevs igenom med partipiskor och hur all kritik avfärdades utan motivering. Flera av oss undrade vad det var för idé att fortsätta engagera sig politiskt när våra partiledningar behandlar oss som de gör.

Då skämdes jag för första gången för mitt parti, det vill jag inte behöva göra igen.

Själva sakinnehållet i lagen har många andra gått in på. Hanteringen var under all kritik, med remiss över julhelgen, partipiska i riksdagsgrupperna och klubbande av lagen i midsommarveckan under fotbolls-EM. Inte nog med att riksdagen antog en dålig lag, partiledningarna visade att de inte brydde sig ett dugg om personvalssystemet. Personer som gått till val som liberaler hotas nu av utfrysning för att de inte vill följa en partilinje som inte existerade vid förra valet.

För så är det: FRA-lagen är inte moderat politik, partiledningen har aldrig sökt och aldrig fått något mandat av vare sig väljare eller medlemmar att genomföra den. Frågan togs inte upp av partiet under valåret och har inte behandlats tidigare eller senare av någon moderat stämma. Den är ett diktat uppifrån, ett diktat som bryter mot den grundideologi vårt parti haft i decennier.

När jag nu offentligt går emot FRA-lagen är det inte jag som bryter partilinjen, det är partiledningen som gjort det.

Reinfeldt och Schlingmann tror att det är ett bevis på regeringsduglighet att envist stå fast vid ett förslag som fått massiv kritik och som de själva inte ens vill anstränga sig att argumentera för. Men om lagen blir kvar kommer den att utgöra en blytung belastning för valarbetarnas moral under valåret 2010.

Jag har talat med flera partimedlemmar som tänker rösta blankt i riksdagsvalet om lagen finns kvar. Hur skall de då kunna övertyga någon annan att rösta på oss?

Det brukar sägas att man skall sitta still i båten och det kan vara rätt om det blåser. Vad som nu hänt är att skepparen själv borrat hål i skrovet. Då måste någon resa sig upp, ta en spann och börja ösa ut vattnet medan han försöker övertyga skepparen om att låsa upp dörren till tätningsmaterialet.

Jag är kvar i Moderaterna för att slåss för partiets grundvärderingar och för att få en helt omgjord signalspaningslag. Jag förstår mycket väl att det finns de som tröttnar och går i livbåtarna, själv känner jag trots allt fortfarande för mycket för det gamla skeppet.

Det är i grunden ett fint bygge och jag vill göra allt vad jag kan för att rädda det. Sverige behöver en bra signalspaning, och det behövs en bra signalspaningslag. Sverige, och moderaterna, behöver inte den nuvarande FRA-lagen.

PER HAGWALL, ordförande Moderaterna i Bromma”

I dag har det varit en riktig debatt (och den är naturligtvis INTE ANORDNAD av de politiska partierna) i Almedalen – ”Efter FRA-lagen: vad händer nu?”

Mot lagen fanns Henrik Sjöholm, Clarence Crafoord, Pär Ström, Anna Pettersson och Annie Johansson. För lagen fanns Mikael Odenberg aka MOD, Håkan Jevrell, Anders Wik och Lars Nicander.

Så här sa Anders Wik (överdirektör för FRA): ”Kryptera gärna – det tycker jag är en alldeles utmärkt metod även för svenskar att använda. Kryptera!

http://rickfalkvinge.se/2008/07/09/fra-debatt-i-almedalen/ och http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=8220

You have seen nothing yet! Det är precis det vi håller på med i stor skala. Och den kreativitet som nu råder i motståndet mot FRA lagen svämmar verkligen över alla bräddar. (Se ex. Välkommen till Stasi och KGB land – 9!)

Jag har aldrig sett något liknande. Och jag har ändå under mycket, mycket, mycket lång tid bevakat och deltagit i säkerhetsarbete och skydd för datorer och kommunikation på alla nivåer.

Så kära medborgare – Gör FRA till lags och lär er kryptering och börja använd den i MASSIV SKALA FÖR ALL KOMUNIKATION

Besök http://frapedia.se/ och lär er hur man skyddar sig mot en stat där parlamentet på ”frivillig” väg avskaffar integritetsskyddet och rättsstaten för vanliga medborgare I BROTT MOT grundlagen, Europakonventionen om mänskliga fri- och rättigheter och FN: s deklaration om mänskliga rättigheter.

Besök även http://stoppafralagen.nu/

Som sagt – Motståndet har bara börjat och fortsätter!

Läs även andra bloggares åsikter om <a href=”http://bloggar.se/om/fri-+och+r%E4ttigheter” rel=”tag”>fri- och rättigheter</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/yttrandefrihet” rel=”tag”>yttrandefrihet</a>,<a href=”http://bloggar.se/om/fra” rel=”tag”>fra</a>

Etiketter:

4 svar to “Välkommen till Stasi och KGB land – 15!”

  1. Välkommen till Stasi och KGB land - 20! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] det aktiva motstånd som finns inom de etablerade partierna (se även mina inlägg Per Hagwall M Välkommen till Stasi och KGB land – 15! och Fabian Norlin M Välkommen till Stasi och KGB land […]

  2. Välkommen till Stasi och KGB land - 21! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] bl.a. mina inlägg Välkommen till Stasi och KGB land – 20!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 15! och  Välkommen till Stasi och KGB land – 3! Om hur borgeliga politiker slutar, hoppar av etc i […]

  3. Välkommen till Stasi och KGB land - 25! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] en komplettering till mina inlägg Välkommen till Stasi och KGB land – 20!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 15!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 3! om hur protesterna växer bland politikerna på lokal […]

  4. Välkommen till Stasi och KGB land - 51! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] – 10!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 12!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 14!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 15!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 19!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 21!,  […]

Kommentera

