Välkommen till Stasi och KGB land – 49!

Som ett komplement till mitt tidigare inlägg Välkommen till Stasi och KGB land – 48! kommer här några fler kommentarer från folk som deltog i fredagens seminarium/hearingen:

Erik Hultin, centerpartist och en av initiativtagare till Center Uppropet och fredagens symposium/hearing om FRA lagen skriver så här på sin blogg:

”När Clarence Crafoord påpekar att lagen brister mot minst nio av tio punkter vad gäller Europakonventionen så blir man fundersam. Än mer beklämmande blir det när man dessutom lyfter in synpunkten om att konventionen endast avser en minimumnivå ur ett integritetsperspektiv. Att sedan lagen i sig har företräde framför tillägg och liknande skrämmer också. Koppla sedan ihop detta med en av Mårten Schultz viktiga poänger kring att vi som medborgare i praktiken är helt rättslösa om FRA (eller någon av deras uppdragsgivare) hanterar information och sekretessen kring denna felaktigt. Slutsatsen blir att regeringen med detta utsätter de egna medborgarna för ett fruktansvärt övergrepp. Ser jag till vad Anna Serner påpekade kring såväl meddelandeskydd och källskydd så var det inte så särskilt svårt att själv tänkas sig att konsekvensen blir exakt densamma vad gäller banksekretessen, rätten att meddela sig med en präst, en advokat eller sin läkare.”

”Magnus Norell var väldigt krass gällande vilken nytta denna lag egentligen gör. Han menar dessutom (precis som bl.a. Anders Eriksson) att hotbilden i sig saknas. Norell skringrade även dimmorna kring det faktum att spaning i kabel redan pågår.

På tekniksidan gav såväl Jan Nilsson som Håkan Kvarnström uttryck för att det tekniskt sett och i princip är möjligt att särskilja viss trafik. Kvarnström påtalade även bl.a. att TeliaSonera redan nu tvingats agera för att lyfta undan viss verksamhet från Sverige. Han menade även att Sverige p.g.a. FRA-lagen faktiskt med stor sannolikhet kommer att omvandlas till en vit fläck på världens IT-karta. Det öppna och fria inhämtandet av information från hela världen som vi idag kan njuta av via internet är även detta hotat, enligt Kvarnström. I ett längre perspektiv siade han om något som jag skulle vilja kalla för nationella intranät snarare än det internet som vi idag har. Allt detta som en följd av lagstiftning i stil med FRA-lagen. Jan nilsson flaggade även för att just denna lagstiftning sannolikt är droppen som fått bägaren att rinna över för en stor del av befolkningen. Frågan om ACTA-avtalet, PKU-registret och annat samverkar i just det avseendet.

Ska jag peka på en person som verkligen gjorde en svag insats så var det Håkan Jevrell. I stora drag så kändes han som en Tolgfors-papegoja som kommit på plats för att med en dåres envishet upprepa de talepunkter som har kablats över till samtliga riksdagsledamöter som tryckte på ja-knappen den där ödesdigra dagen i juni. Om detta är allt regeringen som helhet kan anföra till lagens försvar så måste man ställa sig frågan vilken fantastisk mängd med annan rappakalja som kan komma i lagstiftningsväg under innevarande mandatperiod.”

”Varje steg i en riktning som tryggar den grundläggande rätten till personlig integritet och rätten till en privat sfär får idag anses vara en liten, liten delseger. Det man däremot verkligen skulle behöva göra är att häva denna lag som allteftersom tiden går framstår som mer och mer problematisk och odemokratisk. CenterUppropets devis framstår efter dagens hearing som om möjligt ännu mer självklar. Stopp! Backa! Börja om!”

http://erikhultin.se/08/fra-lagen-ar-en-lackande-skuta.php

Och så här skriver Rhodin FP på sin blogg om hur FRA lagen förändrade hans bild av svensk politik. Har även en bra sammanställning av alla remissvar innan FRA lagen antogs samt mycket intälägänta svar från några poltiker – Tina Acketoft, FP, Tobias Krantz FP:

”Jag kommer även denna gång offra ett par surt förvärvade semesterdagar för att åka de 60 milen från Lund till Stockholm den 16:e september för att demonstrera mot FRA-lagen vid riksdagens öppnande. (Egentligen är det fan likt, och jag skulle egentligen vilja fakturera riksdagen för resekostnader och ersättning för förlorad arbetstid…)

Men jag känner ett djupt engagemang i den här frågan. Jag har på sistone frågat mig varför just denna fråga verkligen har krypit sig under skinnet på mig – speciellt med tanke på att jag aldrig tidigare uppbådat dylikt engagemang i politiska frågor. Tror jag att jag själv på något sätt skulle vara hotad av FRA? Nej, inte alls. Men det var nåt speciellt som hände när jag förstod att partiet som jag själv stött var på väg att svika sin ideologi, sitt valmanifest, kort sagt sitt politiska berättigande. Jag kontaktade de lokala riksdagspolitikerna inom folkpartiet, vilka bekräftade att så kommer ske. Lagen ska röstas igenom. Detta föranledde mig att resa till Stockholm för att den 17 juni demonstrera mot lagen.

Vad jag dessa två dagar fick bevittna var ett sådant oerhört smutsigt spel. Vid denna tidpunkt, när Allan Widman (fp) och Staffan Danielsson (c) äntrade talarstolen och försvarade lagen med näbbar och klor. När Frederick Federley och Tolgfors hade sin regisserade uppvisning till hån för hela kammaren. När den starkast lysande liberala stjärnan i riksdagen hette Alice Åström (v). Ja, då ändrades min världsbild.

Jag kände en oerhörd tomhet. När jag läser det, så inser jag hur banalt det låter – hur kan ett riksdagsbeslut ha denna påverkan på en vuxen karl?! Men det hade det i alla fall. Jag kände mig lurad, desillusionerad. Jag började få en högre kunskap om hur nonchalant ett sådant här lagförslag kunde drivas igenom.

Mitt första blogginlägg någonsin handlade om politikerförakt. Jag förkastade denna företeelse, och tillskrev till stor det detta till personer som inte hade insett sakfrågornas innebörd och komplexitet. Efter hundratals timmars arbete om FRA, så är jag väl insatt i FRA-frågans innebörd och komplexitet. Och jag känner föraktet pyra. Kanske föraktet för politiker är just sprunget ur en högre kunskap om sakfrågan, kombinerat med ett starkt engagemang?

Riksdagsledamoterna-ar-foraktet-befogat

Läs även andra bloggares åsikter om <a href=”http://bloggar.se/om/fri-+och+r%E4ttigheter rel=”tag”>fri- och rättigheter</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/yttrandefrihet rel=”tag”>yttrandefrihet</a>,<a href=”http://bloggar.se/om/fra rel=”tag”>fra</a>

Etiketter:

7 svar to “Välkommen till Stasi och KGB land – 49!”

  1. Jens O. » Blog Archive » Den läckande skutan, är ett såll Says:

    […] Rättsosäkerheten är det inget tu tal om, när det kommer till FRA-lagen. En myndighet som i praktiken, är att betrakta som varandes ‘oåtalbar’. När det är upp till FRA att fatta beslut om, vilka uppgifter som skall komma kontrollmyndigheten (DI) till handa. Så hur är det tänkt att den kontrollen ska fungera? Här talas det om ett Välkommen till Stasi och KGB land – 49!. […]

  2. Rick Falkvinge (pp) » Det är skillnad på att knulla och att bli våldtagen Says:

    […] | Enligt Min Humla igen | Bloggen Bent | Opassande #3 | Johanna Wiström | Sennbrink Konsult | UD/RK Samhällsdebatt igen | Inte så PK (Serier mot FRA) | Rick Falkvinge (pp) #5 | projo’s blog | Björn […]

  3. Rick Falkvinge (pp) » Cs och FPs FRA-alternativ är oacceptabla Says:

    […] | Bloggen Bent | Opassande #3 | Johanna Wiström | Sennbrink Konsult | Rick Falkvinge (pp) #5 | UD/RK Samhällsdebatt igen | Inte så PK (Serier mot FRA) | projo’s blog | Drottningsylt | Björn Wadström – ettan […]

  4. Rick Falkvinge (pp) » Sociogrammen var nyckeln hela tiden Says:

    […] Engström (pp) #4 | Anna Troberg #9 | Johanna Wiström igen | Opassande #6 | Sennbrink Konsult | UD/RK Samhällsdebatt igen | Inte så PK (Serier mot FRA) | Björn Wadström – ettan […]

  5. Skyddad identitet och FRA « VendettanBettan Says:

    […] Engström (pp) #4 | Anna Troberg #9 | Johanna Wiström igen | Opassande #6 | Sennbrink Konsult | UD/RK Samhällsdebatt igen | Inte så PK (Serier mot FRA) | Björn Wadström – ettan […]

  6. Välkommen till Stasi och KGB land - 51! « UD/RK Samhälls Debatt Says:

    […] Se bl.a. mina inlägg: Välkommen till Stasi och KGB land!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 3!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 4!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 6!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 7!, Välkommen till Stasi och KGB land – 10!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 12!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 14!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 15!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 19!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 21!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 22!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 23!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 24!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 27!, Välkommen till Stasi och KGB land – 29!,  Välkommen till Stasi och KGB land -30!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 35!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 39!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 43!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 44!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 48!,  Välkommen till Stasi och KGB land – 49! […]

  7. Anna Troberg » FRA-lagen vs. morallagen Says:

    […] Journal | Enligt Min Humla igen | Bloggen Bent | Johanna Wiström | Sennbrink Konsult | UD/RK Samhällsdebatt igen | Opassande #3 | Inte så PK (Serier mot FRA) | Björn Wadström – ettan #3 | Rick […]

Kommentera

