Välkommen till Stasi och KGB land 53!

Jag har i flera omgångar i mina inlägg om FRA lagen återkommit till vilka ”värdiga och intälägänta” representanter vi har i Sveriges riksdag och regeringen.

Där ideologier, principer etc. används i officiella sammanhang OCH när det passar. Men när det verkligen gäller så skiter man fullständigt i alla dessa ideologier och principer – då är det bara makten, OCH BARA MAKTEN som räknas.

Och då spelar sådana saker som att man avskaffar integritetsskyddet och rättsstaten för vanliga medborgare I BROTT MOT grundlagen, Europakonventionen om mänskliga fri- och rättigheter och FN: s deklaration om mänskliga rättigheter ingen roll.

Och efter de ”nya” turerna kring FRA lagen så är det bara att konstatera att detta gäller ÄNNU MER nu.

Det finns oändligt mycket att säga om den senaste veckans spel. En hel del påminner om spelet den 17-18 juni i år. Fast då med andra aktörer.

Och mycket har redan sagts på bloggosfären så jag nöjer mig med denna kommentar.

Har man som jag under en längre tid hållit på att analysera politik, svensk och internationell, så vet man HUR FULLSTÄNDIGT AVGÖRANDE DET ÄR MED DETALJERNA, ORDVAL OCH VAR KOMMATECKEN m.m. står i bisatser, förarbeten, förklaringar, ”fotnötter”, uttalanden etc.

Där dessa detaljer i praktiken gör att ett avtal blir mer eller mindre värdelöst då man vrider syftet med avtalet 90 grader, ja ibland 180 grader genom dessa ”detaljer”. Dvs. de VERKLIGA intentionerna med avtalet framgår JUST i dessa ”detaljer”.

Ett utmärkt nyligt exempel är hur ryssarna lurade skjortan av den franske presidenten i det avtal om tillbakadragande från Georgien som de så högtidligt undertecknade. OCH DET VAR JUST GENOM ALLA DESSA TVETYDIGHETER I DETALJERNA som gjorde att avtalet i praktiken blev något helt annorlunda. Som gjorde att ryssarna ”ostraffat” kunde göra som de ville, när de ville och hur de ville.

Sen var det ju ett rent ”nöje” att se hur bortkollrade fransmännen blev. De brukar nämligen i internationella sammanhang tala om för allt och alla hur ”duktiga” de är på att förhandla och vilka mästare de är på hela spelet kring detta.

Den som bäst har förstått det hela är Mark Klamberg, doktorand i folkrätt och folkpartist, som aktivt har deltagit i motståndet mot FRA lagen. OCH som delvis har deltagit i de senaste turerna kring FRA lagen inom folkpartiet som lett fram till den ”nya” uppgörelsen.

Och som en följd av dessa turer kring ”detaljerna” (dvs. att regeringen tydligen TILL VARJE PRIS VILL BEHÅLLA DESSA DETALJER/”HJÄRNSPÖKEN” vilket borde få ALLA varningsklockor att ringa på högsta volym) så har Klamberg med omedelbar verkan lämnat ALLA uppdrag inom folkpartiet.

Heder åt en man som verkligen står för sina principer och INTE BARA PRATAR OM DEM NÄR DET PASSAR OCH INTE KOSTAR NÅGOT.

http://klamberg.blogspot.com/2008/09/djvulen-finns-i-detaljerna.html

Djävulen finns i detaljerna

Någon kanske undrar vad jag ogillar med FRA-överenskommelsen. Jag var med i en del av de samtal som föregick överenskommelsen.

Som teknikintresserad jurist ser jag de avgörande frågorna. De är för närvarande gömda i FRA-lagstiftningens bisatser, andra lagar än signalspaningslagen, undantag, uttalanden i förarbeten och förordningar. Vissa kallar detta ”detaljer” och när jag lyfter fram dessa ”detaljer” blir jag beskylld för att se hjärnspöken. När jag ber om att dessa ”detaljer” ska raderas blir det plötsligt väldigt viktigt att ”detaljerna” (och därmed mina hjärnspöken) står kvar.

Med denna överenskommelse står bisatserna, undantagen, uttalanden i förarbeten och förordningar kvar. Därför sa jag godnatt. Jag kan inte redogöra för dessa ”detaljer” eftersom jag då skulle bli beskylld för att spekulera och svika förtroenden. Därför får ni vänta med min fullständiga kommentar till regeringen har presenterat överenskommelsen med lagtext och proposition. Under tiden kan ni läsa mina gamla inlägg, där skriver jag om bisatserna, undantagen, uttalanden i förarbeten och förordningar. Men det är ju bara ”detaljer” och hjärnspöken… Medan vi väntar på propositionen så kan journalister, ledarskribenter och borgerliga debattörer och politiska kommentatorer berömma överenskommelsen, ”detaljerna” är ju oviktiga. Mycket praktiskt för regeringen.

http://klamberg.blogspot.com/2008/09/godnatt.html

Godnatt

Av det som framkommit kring FRA-frågan så är jag inte nöjd. Har sagt upp alla mina uppdrag i folkpartiet. Man måste välja vad man gör med sin dyrbara fritid. Har inget att tillägga. Godnatt.

Läs även andra bloggares åsikter om <a href=”http://bloggar.se/om/fri-+och+r%E4ttigheter rel=”tag”>fri- och rättigheter</a>, <a href=”http://bloggar.se/om/yttrandefrihet rel=”tag”>yttrandefrihet</a>,<a href=”http://bloggar.se/om/fra rel=”tag”>fra</a>

Etiketter:

Ett svar to “Välkommen till Stasi och KGB land 53!”

  1. FRA-lagens oklara femton punkter | Jinges web och fotoblogg Says:

    […] Stoppa FRA-lagen Karamelltankten Odsvall Arvid Falk Kjellberg Annarkia Brygubben Scabernestor Uddebatt Betaalfa Christer Magister Rick Falkvinge […]

Kommentera

